smedstorp-se-0
smedstorp-se-1
smedstorp-se-2
smedstorp-se-3
smedstorp-se-4
smedstorp-se-5
smedstorp-se-6
smedstorp-se-7
SMEDSTORP
Mittpunkten på Österlen

 

Nyhetsspalt 

 

Läs nyheterna här >>>

 

Nyheterna nedan kan blir lite svåra att läsa efter som innehållet är anpassat för att visas på en egen sida. 

Läs nyheterna här >>>

 

 

 

Trafikmiljön i byn

2019-06-16

Efter en skriftlig förfrågan till trafikverket fick Evald svaret nedan.
I korta ordalag kan man tolka det som att de anser att trafiksituationen i Smedstorp är, mycket bättre än på många andra platser, mindre trafik, få inrapporterade olyckor och en hel del åtgärder redan vid tagna. Och att man därför kommer att prioritera åtgärder på andra orter.
Själv tolkar jag det som att det i dagsläget inte är lönt att framföra fler önskemål om insatser/gnälla om vår trafiksituation till trafikverket, då det är en organisation som styrs av de direktiv de fått och den budget dom tilldelas. /BoR

 

 

Svar från Trafikverket:

 

Från: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. <Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Skickat: den 5 juni 2019 10:35
Till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Ämne: SV: Message from borlange686 #423311

Hej,

Jag ansvarar numera för Tomelilla kommun gällande dessa frågor. Ulrika har förmedlat ärendet vidare till mig.

Jag var i går på möte med tjänstemän på kommunen som lyfte frågan gällande problemet i Smedstorp, tillika Brösarp.

Som min kollega Ulrika tidigare nämnt handlar det om för oss att prioritera utifrån den budget pengar vi har i den Regionala infrastrukturplanen som Region Skåne beslutar om. Pengarna för dessa åtgärder är begränsande och det ska fördelas mellan samtliga kommuner i regionen. I Smedstorp finns många åtgärder redan gjorda, med refuger, tätortsportar och hastighetspåminnelseskyltar. När jag var på platsen upplevde jag också att trottoarerna är väldigt smala på många platser, men åtgärder för att lösa problemet är problematiska när det handlar om att fastigheterna ligger så nära vägen. Då vägen är statlig har vi också krav på oss att vägen ska vara framkomlig för alla, därför kan vi inte begränsa genom att smalna av vägen mer än att bilarna kan mötas. För att göra åtgärder på vägen krävs vidare utredningar men här måste vi prioritera vilka platser som bör utredas. Vid mötet med kommunen tolkade jag det som att boende i Smedstorp upplevde att Hammenhög, ”får mer åtgärder” och jag tycker det är ett bra exempel att ta upp på hur vi prioriterar, även om jag inte håller med om att Hammenhög har fler åtgärder. 

I Smedstorp längs väg 1550, är trafikflödena ca 1800, ÅDT (årsdygnstrafik). Väldigt få olyckor med personskador är rapporterad i STRADA sedan 2000. Det finns redan många åtgärder på platsen som bör reducera i lägre hastigheter och vägutformningen, med fastigheter så nära vägen bör ge en föraren en känsla av att sänka hastigheten.

I Hammenhög längs väg 9, är trafikflödena ca 4500 ÅDT. Det är betydligt fler olyckor med personskador som är rapporterat i STRADA. Det finns andra förutsättningar här då fastigheterna inte ligger lika nära vägen. Vägen är väldigt rak.

Vi måste prioritera de platser där vi har mycket trafik och där vi har inrapporterat fler olyckor. Det finns många tätorter i regionen som inte alls har de åtgärder som Smedstorp har och om de har högra ÅDT och högre andel olyckor är det dessa platser vi måste prioritera. Farthinder genom gupp är i dagsläget inte något alternativ då, precis som Ulrika har tydliggjort tidigare, buller och vibrationer kan tillkomma som upplevs störande eller till och med skadar fastigheten. Vi har på vissa platser plockat bort gupp p.g.a. problematiken. Gällande fartkameror prioriterar vi platser med höga hastigheter (70-90km/h), på olycksdrabbade sträckor. Vi försöker att hitta lösningar där vi också kan sätta upp fartkameror i tätorter, men det finns många utmaningar med detta då platsen för kameran sällan finns samt att blixten från kameran påverkar boende i närheten. 

Den ekodukt som byggts på E65 finansieras av den nationella infrastrukturplanen och berör inte samma pott med pengar som har tilldelats regionen.  

Med vänlig hälsning

Martin Albrektsson
Åtgärdsplanerare

Planering Region Syd

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.